De eerste klap is een daalder waard

Recent onderzoek naar de Nederlandse woningmarkt De eerste klap is een daalder waardheeft het weer bevestigd: wil je je huis verkopen dan is de eerste klap een daalder waard. Het betekent kort gezegd dat je je huis vanaf het begin zó op de markt moet zetten dat het meteen aantrekkelijk genoeg is voor de actieve huizenkopers. Hoe zorg je ervoor dat je je kansen niet onnodig verspeelt?

Eerste drie tot vier maanden zijn cruciaal

Ik heb de dagen rond kerst en de jaarwisseling natuurlijk doorgebracht met gezin en familie, heerlijk om samen met hen even “terug te schakelen”. Het zijn dagen waarop je het lekker rustig aan doet en er tijd is voor de dingen die belangrijk voor je zijn. Omdat één van mijn passies lezen is, heb ik op mijn gemak het proefschrift van Erik de Wit gelezen.

Eén van de belangrijke dingen die Erik in zijn onderzoek heeft aangetoond: je maakt de grootste kans om je huis te verkopen in de eerste paar maanden dat je het aanbied op de woningmarkt. De kans om je huis te verkopen neemt na 3 tot 4 maanden zeer sterk af en in hoog tempo gaat je huis dan horen bij de categorie huizen die wel te koop staan, maar niet verkocht worden.

De markt “praat” tegen je!

Wat gebeurt er als je in de eerste 3 à 4 maanden je huis nog niet verkoopt? Wanneer een huis nieuw op de markt verschijnt wordt het tegenwoordig altijd gezien door de doelgroep, dat is het grote voordeel van internet! Als je het in deze periode niet verkoopt, dan hebben de actieve huizenkopers je (ook op een passieve manier) laten weten dat de prijs-kwaliteitverhouding (en/of presentatie) van jouw huis niet interessant genoeg is. Ze bellen niet, komen niet kijken, doen geen bieding of komen niet met jou tot overeenstemming.

Opbouw van een negatieve historie

Wat er na deze eerste maanden gebeurt is het volgende. Mensen hebben de neiging om elkaars oordeel te volgen. De nieuwe kopers die op de markt verschijnen, gaan af op het oordeel van hun “voorgangers”. Die voorgangers hebben in de eerste maanden laten weten dat ze het huis niet interessant genoeg vinden ten opzichte van vergelijkbare woningen. De nieuwe kopers volgen dat oordeel en zo wordt de kans dat een nieuwe koper actieve belangstelling toont, steeds kleiner.

Zo ontstaat er een historie die niet alleen maar vertelt dat het huis tot nu toe niet verkocht is. Die historie bevat ook een negatieve beoordeling van jouw huis, die na verloop van tijd alleen maar zwaarder gaat wegen. De verkoop zal dus steeds moeizamer worden en zoals het onderzoek logischerwijs ook aangeeft: naarmate het langer duurt dat je je huis niet verkoopt wordt de kans steeds groter dat je uiteindelijk je huis zult terugtrekken van de markt.

Voorkomen is beter dan genezen: tref goede voorbereidingen!

Als je je huis echt wilt of moet verkopen dan wil je je beste kansen benutten. Het onderzoek geeft immers aan dat je een negatieve geschiedenis opbouwt die je niet ongedaan kunt maken. Zorg er dus voor dat je goed voorbereid begint aan de verkoop van je huis, zodat je niets vergeet, realistisch van start gaat en een goede gesprekspartner bent voor mensen die jou mogelijk bij de verkoop gaan helpen!